maandag 1 december 2014

Brief Oscar et La Dame Rose

Dag lieve Bloggervriendjes!

In de les RZL bekeken we samen de film Oscar et La Dame Rose. Dit is een echte aanrader voor jullie! Ik was zo geëmotioneerd door de film dat ik jullie enkele dingen wil vertellen over de film.
Ik zal even de film kort schetsen voor jullie. Het gaat dus over een ventje Oscar die zwaar ziek is, hij zal ook sterven aan het einde van de film. Oscar wordt sinds zijn ziekte anders behandeld door iedereen, ook door zijn ouders. Zijn ouders doen dit natuurlijk niet met opzet maar hierdoor voelt Oscar zich ongelukkig. Op een dag komen de ouders van Oscar op bezoek naar de kliniek en krijgen ze te horen dat Oscar ongeneselijk ziek is. Dit gesprek heeft Oscar opgevangen zonder medeweten van de ouders. Oscar is hierdoor erg ongelukkig en ligt eigenlijk te wachten op zijn dood. Het komt zelfs zodanig ver dat hij niets meer vertelt aan niemand. De behandelende professor wil hier een oplossing voor zoeken en hoort dat Oscar altijd praat over La Dame Rose. La Dame Rose is een dame die Oscar toevallig eens tegenkwam op de gang, zij is de enigste die hij nog iets wil toevertrouwen en waar hij mee wil praten. Dus komt de behandelende professor met een voorstel voor de dame. Zij mag haar pizza's leveren aan de kliniek als ze elke dag een bezoekje brengt aan Oscar. Dit natuurlijk met enige tegenspraak van de dame maar toch doet ze het. Tijdens de film zie je de band groeien tussen de dame en Oscar en ben je volledig ontroerd. Dit is een korte schets van het verhaal.
Ik hoop dat je nog een beetje kan volgen?
Nu je een beetje kan volgen met de film, wil ik je drie scènes beschrijven. De drie scènes die ik heb gekozen waren de mooiste momenten uit de film voor mezelf. Wanneer jij hem dan eens bekeken hebt, moet je zeker jouw drie favoriete scènes zeggen!

Een eerste scène is voor mij de kennismaking met La Dame Rose. De kennismaking verloopt eigenlijk een beetje grappig. La Dame Rose is een dame die geen oog heeft voor anderen en die anderen meestal gewoon verwijt. Dit vindt Oscar juist heel leuk aan haar. Op het moment dat ze elkaar net leren kennen, komt Oscar La Dame Rose tegen op de gang. Dit is net op het moment dat hij ontdekt heeft dat hij ongeneselijk ziek is verklaard. Hier ziet hij hoe La Dame Rose omver wordt gelopen door een medewerker van de kliniek en dus al haar materiaal mag oprapen van de grond. Wanneer ze dit doet, doet ze dit op een speciale manier. Ze scheldt de andere persoon uit. Dit vindt Oscar super aan haar. Eindelijk eens iemand die alles durft zeggen wat ze denkt! Ze scheldt zelfs Oscar uit, maar dit vindt hij helemaal niet erg. Eindelijk eens iemand die zich niet inhoudt om tegen mij te spreken, eindelijk eens iemand die normaal tegen me praat!
Wanneer ik dit zag, dan dacht ik bij mezelf; wat een pienter mannetje! Wat een mannetje met enorm veel mensenkennis en moed! Nog maar zo klein, maar toch al zo volwassen! Ik heb respect voor kinderen die in deze situatie zitten en toch nog zo positief tegenover het leven staan.
Dit is toch een zeer mooie scène, vind je ook niet?

De tweede scène die me aansprak was wanneer hij Peggy leerde kennen. Peggy was ook een patiënt uit de kliniek. Peggy was iemand die blauwzucht had. Tijdens het verhaal doet Oscar nog verscheidenen dingen voor hij sterft. Eén van de dingen dat hij nog wou doen was trouwen met Peggy. Hij wilde zo graag verkering met haar maar hij durfde het haar niet vragen. Samen met de hulp van La Dame Rose slaagt hij erin en zijn ze ook effectief getrouwd.
Ik vind dit een zeer mooi gebaar in de film omdat Oscar nog steeds niet opgeeft. Hij blijft vechten tegen zijn ziekte. Hij toont nog altijd die moed. Ik heb enorm veel respect voor Oscar omdat hij nog steeds zo gefocust is op wat hij allemaal nog wil bereiken en dus niet gefocust is op zijn dood. Als mens hoop ik dat ik ook zo door het leven zal gaan.
Dit is toch een scène om bij te wenen, vind je niet?

De laatste scène die ik gekozen heb is wanneer Oscar met zijn laatste krachten ontsnapt uit de kliniek om Nieuwjaar door te kunnen brengen bij La Dame Rose. Al de andere patiënten uit de kliniek helpen Oscar om zich te kleden en stoppen hem in de vrachtwagen van La Dame Rose. Oscar lijdt hier echt, je ziet dit aan zijn gelaatsuitdrukkingen. Hij gebruikt zijn laatste krachten om toch bij het huis van La Dame Rose te geraken. Het moment wanneer hij aanbelt bij haar thuis is subliem. Ze neemt hem onmiddellijk binnen en omhelst hem. Samen zitten ze voor het haardvuur om terug op te warmen en drinken ze warme chocolademelk. De familie van La Dame Rose kunnen dit niet geloven omdat ze de dame niet op deze manier kenden. Oscar zijn ouders worden opgebeld en samen vieren ze het nieuwe jaar in het huis van La Dame Rose.
Dit vind ik een erg mooi moment. Terug omdat het jongetje zoveel lef en moed vertoont om tot ginder te geraken. Hij doet er alles aan om het nieuwe jaar te kunnen doorbrengen met La Dame Rose. Ik voelde warmte in mijn hart en de liefde die de dame aan Oscar gaf op dit moment.
Dit is dus echt wel een film om bij weg te smelten en te huilen, niet?

Wanneer ik deze drie scènes nog eens doe afspelen in mijn hoofd dan zie ik zeker gelijkenissen met mijn levenservaring en mijn levensvisie. Ik ben ervan overtuigd dat jullie dit ook zeker hebben!
Deze film sluit erg aan bij mijn levensvisie. Wanneer ikzelf erg ziek zou worden, dan zou ik ook nog willen genieten van de dagen die me nog resten. Ik zou niet bij de pakken blijven zitten en net zoals Oscar nog alle dingen doen, die ik wou doen in mijn leven.
Zelf ben ik ook al geconfronteerd geweest met ongeneselijke ziektes in mijn vriendenkring en dan kan je jouw hier nog beter in inleven. En weet je ook wat de boodschap van de film is. Ik ben ervan overtuigd dat jullie, mijn bloggervriendjes, dit ook al hebben meegemaakt en hier dus ook al mee geconfronteerd zijn. De boodschap van de film is, maak iets van je leven! Geniet ervan zolang je kan! Help anderen wanneer het nodig is maar denk ook af en toe eens aan jezelf!

Ik ben wat uitverteld aan het geraken en ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren in mijn brief om deze film ook zeker te bekijken!
Dag lieve bloggervriendjes! Tot de volgende keer!
See you later!

Big Hug Ellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten