dinsdag 16 december 2014

Natuur en het Hindoeïsme

Wanneer ik de visie van het Hindoeïsme op de natuur bekijk dan heb ik hier zeer veel respect voor. Je ziet dat de natuur voor hun iets heiligs is. Men draagt letterlijk zorg voor hun eigen natuur.
Hindoes geloven in het goddelijke in alle levende wezens en hebben daarom een groot respect voor de natuur. Sommige hindoes geloven dat de natuur een ziel heeft. Vooral oude bomen, bergen, grotten en bronnen zijn volgens hen geliefde woonplaatsen van de geesten. Hindoes geloven dat je andere wezens geen pijn mag doen.
Ook de Alhinsaleer draagt bij tot het respect hebben voor de natuur. Alhansaleer is de leer van de geweldloosheid. Hindoes mogen geen geweld gebruiken. Deze geweldloosheid draagt ook bij tot respect voor dieren, planten, natuur, milieu, ...
De hindoes hebben ook enkele regels omtrent het respecteren van de natuur;
Je mag geen bomen vernielen.
Planten zijn moeders en godinnen.
Bomen zijn ons thuis.
Planten en meren zijn schatten voor latere generaties.
Ik vind dat wij als Christenen een voorbeeld moeten nemen aan hun cultuur. Natuurlijk moeten we niet alles overnemen van wat men goed vindt, maar we kunnen wel leren van de hindoes. We zouden kinderen moeten bijbrengen hoe belangrijk dieren en planten voor ons zijn. Zo creëer je al van kleins af aan een respect voor de natuur. Ook in de middelbare school zou dit aangekaart moeten worden. Want op die leeftijd zijn er veel kinderen die dit vergeten. Natuurlijk kunnen we ons als Belgen niet weigeren om vlees te eten, maar we kunnen wel een kleinere hoeveelheid vlees toepassen. Belgen zijn echte vleeseters maar we kunnen ook af en toe een stuk vis inplannen.

Welk zicht hebben jullie op de visie van de Hindoes? Vinden jullie deze visie goed? Hebben jullie nog anderen ideeën die wij als Christen kunnen toepassen?

2 opmerkingen:

  1. Dag Ellen,

    Ik geef je helemaal gelijk dat we ons hier beter wat aan zouden aanpassen, maar ik moet toegeven dat ik er zelf ook veel te weinig rekening mee hou.
    Het lijkt me wel zo dat, als dit in het onderwijs zou worden aangebracht, dat dit misschien niet tot godsdienst zou gerekend worden... Want wat de hindoes volgen (bij hen voor hun geloof) wordt bij ons toch ook wel deels aangehaald in verscheidene lessen. Wel is het zo dat hier veel minder aandacht aan wordt besteed doordat ons geloof het niet 'oplegt'.
    Maar zoals ik al zei, het is een begin maar we kunnen er zeker nog verder in gaan en ons hier meer in verdiepen. Want hoe je het ook draait of keert, het is zorg dragen voor onze planeet en iedereen heeft hier wel baat bij!

    Groetjes, Tessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Tessa!

      Ik ben blij dat jij er ook zo over denkt. Ook besef ik dat deze klus natuurlijk niet in één dag is geklaard, maar God heeft de wereld ook niet geschapen in één dag. Zou het niet perfect zijn als iedereen wat overneemt van een andere cultuur? Gewoon de goede dingen van andere culturen verwerken in jouw eigen cultuur. Ik denk dat dit tot vele mooie taferelen zou leiden.

      Groetjes Ellen

      Verwijderen