dinsdag 16 december 2014

Natuur en het Christendom

Wanneer we de waarde van de natuur bekijken in het Christendom dan lezen we een duidelijk visie in  de Bijbel. De bijbel zegt; De natuur is ondergeschikt aan de mens. De mens heeft de verantwoordelijkheid over de mens en de dieren. Dit bekent niet dat de mens alles mag vernietigen. God is eigenaar van de natuur, maar de mens moet ervoor zorgen. De mens is geen eigenaar van de aarde en hij mag de aarde niet uitbuiten. Hij moet er goed voor zorgen, omdat er na hem ook nog mensen komen.
Wanneer ik dit stuk uit de Bijbel lees dan vraag ik mij toch een paar dingen af.
Nemen we dit wel serieus?
Doen we wat er van ons verwacht wordt?
Wat als we onze taak niet volbrengen?
Mijn visie op de natuur en het Christendom zorgen toch wel voor wat verwarring. Ik denk dat niet iedereen deze boodschap goed begrepen heeft. Zoals de prof. Tim Jackson heeft aangehaald; De welvaart is geld en een economische groei. Voor de economische groei en het geld worden er alsmaar meer bedrijven uit de grond gestampt. Dit met als gevolg, dat er steeds minder groenzones zijn. Onze natuur moet plaatsmaken voor onze eigen welvaart.
Hoe denken jullie hierover?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten