dinsdag 16 december 2014

De uiteenzetting van prof. Tim Jackson

Als ik de uiteenzetting aan het bekijken was van de prof. Tim Jacskon, vond ik het moeilijk om deze te volgen. Het is een zeer rappe spreker en hij wil alles overbrengen op hetzelfde moment. Ik heb begrepen dat hij wil dat we overschakelen naar een ander economisch model. Een model waarin onze planeet centraal staat. Tijdens zijn pleidooi merk je dat hij het erg belangrijk vindt dat we drastisch veranderen, dit voor de verbetering van onze planeet.
Aan het begin van zijn pleidooi zegt hij; We zien welvaart in de termen geld en een economische groei. Dit vind ik een zeer mooi uitgedrukt argument. We leven steeds meer in een wereld waar we geld gaan associëren met welvaart. Als we de betekenis van welvaart vroeger bekeken, dan ging dit over het leven van de mens op zich en de mensen rondom ons. Nu is deze visie totaal veranderd.
Ook drukt hij zeer erg op het effect van de uitstoting van koolstof. Dit zorgt voor onze vervuiling en dit zorgt voor onze klimaatverandering. Ook al weten we dat dit niet goed is voor onze planeet, toch doen we er niets aan. Wanneer we de hoeveelheid koolstof bekijken dan is hij drastisch gestegen!
We leven in een dilemma. We kunnen niet zonder leven maar we kunnen er ook niet met leven. Dump het systeem of verniel de planeet!
Wanneer ik het pleidooi verder bekijk dan brengt hij nog heel wat argumenten.
Het belangrijkste wat ik onthouden heb is; Is ons economisch systeem wil in staat tot verandering? Kunnen wij dit aan? Is er wil tot verandering? De prof drukt ook enorm op de negatieve effecten van onze vervuiling. Bij mij is dit toch wat blijven hangen en ik wil zeker en vast een poging doen om de wereld voor een stuk te verbeteren. Om onze planeet voor een stukje te helpen en te verbeteren.
Maar natuurlijk moeten we dit samen doen, want alleen is maar alleen.
Welk zicht hebben jullie op de vervuiling van onze planeet? Wat denken jullie hierover? Zijn jullie goed bezig?

Wie het pleidooi zelf wil bekijken, kan dit via onderstaande link.
Pleidooi prof. Tim Jackson

2 opmerkingen:

  1. Hoi!

    Als ik eerlijk mag zijn, zie ik het niet verbeteren, maar alleen slechter worden. Als je kijkt hoe erg het nu al is.. Ik vind het ook heel mooi verwoord van Tim Jackson. Hij heeft ook gelijk. Ik ben zelf niet slecht bezig, maar het kan altijd beter. Als ik dat vergelijk met anderen ben ik zelfs goed bezig ookal is het niet zo. We zeggen wel dat we gaan verbeteren, maar doen we dat dan effectief? Ik weet het zo niet.

    Groetjes
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Joke!
      Alvast bedankt voor je mening!
      Denk je niet dat wanneer iedereen er zo over denkt dat het ons zeker niet zal lukken? Ik sluit niets uit en ben er nog altijd van overtuigd dat we onze planeet kunnen verbeteren. Wanneer we er allen samen aan werken en samen in geloven, kan er toch niet anders dan een minder vervuilde planeet ontstaan?

      Groetjes Ellen

      Verwijderen