dinsdag 18 november 2014

Wat is lijden?

Wanneer ik hierover nadenk dan zie ik dat er verschillende vormen van lijden bestaan en dat ieder mens een andere betekenis heeft aan lijden.
Hoe zie ik lijden?
Racisme, Opmerkingen die mensen geven.
Iemand zien lijden die je persoonlijk dierbaar ligt.
Miskeuzes maken in het leven kunnen een mens doen lijden.
Werkeloosheid, wanneer iemand zonder werk valt lijdt die hieronder.
De dood, doet vele mensen onder ons lijden.
Een depressie, doet vele mensen lijden.
Psychisch en fysisch lijden, zijn ook twee vormen.

Het lijden kan dus opgedeeld worden in verschillende vormen, namelijk:
Het lijden die veroorzaakt wordt door de natuur.
Het lijden in het persoonlijk leven van de mens.
Het lijden op/van de wereld.

Wat is voor jouw lijden? Hoe zie jij lijden?

2 opmerkingen:

  1. Dag Ellen!

    Ik ga akkoord met je mening, wat lijden precies is kan je niet echt omschrijven.
    Er zijn zodanig veel verschillende vormen van lijden.
    Maar niet enkel die vormen spelen een rol, ook het karakter van de mensen spelen een grote rol. Hieraan zie je dat iedereen anders reageert op wat lijden precies is.
    Lijden staat dichter bij ons dan we allemaal denken.

    Vele groetjes
    Amber

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Amber!
    Ik had de verschillende vormen van lijden nog niet genoeg bekeken. Bedankt voor het aanbrengen van nieuwe inzichten! Ik denk steeds te vaak dat iedereen op dezelfde manier omgaat met lijden, maar dit is niet zo. Zoals je zegt; Iedereen is anders, anders van karakter, andere cultuur,... Dit alles brengt ons tot verschillen in het omgaan met lijden.

    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen