dinsdag 28 oktober 2014

Persoonlijke waardenpeiling

We kregen de opdracht om na te gaan wat onze belangrijkste waarden zijn. Wat die waarden betekenen voor ons? Het is niet altijd even gemakkelijk om uw waarden uit te kiezen en te zeggen welke waarden je nu eenmaal belangrijker vindt dan de andere. Om dit probleem weg te werken kregen we een test, die we online moesten invullen.
Mijn resultaat van de test:


Uitslag persoonlijke waarden test
Hieronder staan jouw belangrijkste waarden op volgorde van belang.

Je beste persoonlijke waarde is : Gezondheid (3 maal gekozen boven de overige persoonlijke waarden).
De toplijst van je persoonlijke waarden is:

  1. 1.    Gezondheid
  1. 2.    Geluk
  1. 3.    Respect
Als ik de uitslag analyseer dan ga ik wel akkoord met deze drie waarden. Ik hecht enorm veel belang aan mijn gezondheid. Een goede gezondheid is voor mij de sleutel tot geluk. Ook geluk is een belangrijke waarde. Door deze waarde toe te voegen, kan je iets maken van je leven. Je hebt al een goed duwtje in je rug, wanneer je over geluk beschikt, om een goed leven op te bouwen. Geluk kan bijdragen om al uw streefdoelen uit te voeren en te bereiken. Mijn derde waarde zou ik wel veranderen door familie. Familie staat nog iets hoger dan de waarde respect. Familie heeft een grote bijdrage in mijn leven en ik heb hen ook nodig om uit te groeien tot de persoon die ik wil zijn.

Wat zijn jullie belangrijkste waarden?

 

 

4 opmerkingen:

  1. Dag Ellen!
    De belangrijkste waarde voor mij is Vriendschap, maar ook familie.
    Vrienden zijn mensen die je zelf kiest, en weet dat ze altijd naar je zullen luisteren,
    net zoals familie. Familie blijft familie, en heeft ook geen andere keuze dan er altijd voor je te zijn. Bij mij hoort familie eerder gewoon tot de mensen in het gezin.
    Ik snap ook dat gezondheid en geluk belangrijk zijn.
    Als je een slechte gezondheid hebt kan je inderdaad niet veel maken van je leven.

    Tot snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Amber!

    Ik deel dezelfde mening over hetgeen wat je zegt qua vrienden en familie. Als familie zie ik ook eerder het gezin waartoe ik behoor, dit omdat deze veel meer betekenen voor mij. Bredere familie zie je slechts eens op feestdagen en heb je dus geen goede band mee..
    Ik ben blij dat je mijn mening deelt!

    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ellen

    Ik vind je top 3 van waarden wel goed maar ik vind dit zo moeilijk om te beslissen welke waarde je in je top 3 moet plaatsen.
    Gezondheid is natuurlijk belangrijk omdat als je niet gezond bent de andere waarden hun waarde een beetje verliezen omdat gezond worden je prioriteit wordt. Maar eerlijkheid en vertrouwen vind ik ook zulke belangrijke waarden. Want wat heb je nog als er niemand eerlijk is ? of als er niemand geen vertrouwen heeft ? De dag van tegenwoordig vertrouwen zo weinig mensen nog op elkaar en sommige vertrouwen mensen te rap en andere vertrouwen te weinig mensen. Maar als je elkaar kunt vertrouwen door dik en dun dan kan je iets moois opbouwen tot een eeuwenlange vriendschap of liefdesrelatie. Maar liefde en vriendschap zijn de beste waarden die er bestaan maar natuurlijk met de andere waarden erbij die al zijn opgesomd. Respect is ook een zeer mooie waarde zeker in deze tijd. Ik vind dat de mensen minder en minder respect voor elkaar hebben en dit vind ik jammer. Waar vroeger respect werd afgedwongen hebben we nu bijna voor niemand respect en dan spreek ik dan vooral over de jongeren naar hun ouders, leerkrachten en ouderen toe.

    groetjes Babette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Babette!

      Bedankt voor je reactie!
      Ik had dit nog nooit zo bekeken! Eigenlijk hangen alle waarden wat samen en de ene beïnvloedt de ander.. Maar wat je zegt over respect vind ik erg belangrijk! Ik vind het jammer wanneer je naar de slager of bakker gaat en daar is het respect soms al ver te zoeken. Mensen zijn alleen maar gefocust op zichzelf en schamen zich dan ook niet om voor te steken of onbeleefd te zijn. Ik vind het jammer dat we naar zo'n wereld zijn geëvolueerd!

      Groetjes Ellen

      Verwijderen